Woensdag 25 juni 2025
Nu het voetbalseizoen erop zit, evenals de laatste serie van dit jaar voor de pagina van “De Vendeliers” in de Soester Courant, is uw verslaggever op bezoek bij Marcel de Jong, de eigenaar van het kantoor. Bij binnenkomst merk je direct dat Marcel, ondanks dat hij tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan zit, nog altijd vol energie met zijn vak bezig is.
“Zoals je weet,” begon Marcel, “is mijn vader destijds het kantoor begonnen, begin jaren zestig van de vorige eeuw. Na verloop van tijd zijn mijn broer Ronald en ik bij hem in dienst gekomen. Ronald is inmiddels alweer enige tijd met pensioen. Voorlopig wil ik, net als mijn vader destijds, nog niet aan mijn pensioen denken – hij stopte pas op zijn zeventigste. Ik vind mijn beroep nog steeds zeer uitdagend en beleef nog steeds veel plezier aan het omgaan met onze cliënten, van wie velen al jaren ons kantoor bezoeken.”
Personeelsbezetting
Op mijn vraag aan Marcel hoe het staat met de huidige bezetting op het kantoor, vertelt hij enthousiast:
“De huidige groep bestond tot begin dit jaar, buiten mijzelf, uit een vijftal trouwe medewerkers, van wie er zelfs al ruim 40 jaar in dienst is. Sinds februari hebben we er een nieuwe collega bij gekregen, over wie we zeer enthousiast zijn en die in de toekomst de tweede man op kantoor zal worden.
Wij kunnen met deze groep de toekomst eenvoudig aan, mede doordat we beschikken over een mooie mix van jonge en ervaren, goed opgeleide mensen.”
“Het verbaast me,” vervolgt Marcel, “dat we zo veel moeite hebben moeten doen om het personeelsbestand aan te vullen. Het is toch een prachtig beroep om mensen te adviseren en tot oplossingen te komen voor allerlei financiële zaken, zowel zakelijk als particulier. Kennelijk vinden jonge mensen de lange duur van de accountantsopleiding, evenals de verplichte regelmatige bijscholing, te zwaar. Zoals eerder vermeld: ik beleef er nog steeds plezier aan.”
Dienstverlening
Marcel: “Ons kantoor heeft recent een kleine naamswijziging ondergaan. Wij hebben ons namelijk laten uitschrijven uit het accountantsregister. Dat klinkt zwaarder dan het in werkelijkheid is, omdat wij ons voornamelijk richten op het midden- en kleinbedrijf, waarbij vrijwel geen wettelijke controles vereist zijn.
Wij bieden dan ook nog steeds een totaalpakket aan, waaronder het opstellen van jaarrekeningen en tussentijdse verslaglegging, alle belastingzaken, automatisering en organisatie met betrekking tot zakelijke relaties. Voor particuliere cliënten verzorgen wij belastingaangiften, financiële planning en erfrechtgerelateerde zaken.”
Tijd voor nieuwe belastingplannen?
Marcel weer: “Toen we elkaar de vorige keer spraken, was de regering bezig met nieuwe belastingplannen. Maar tot op heden is er door het kabinet-Schoof nauwelijks iets aan veranderd en is vrijwel alles uitgesteld, ondanks de grote behoefte die er al jaren bestaat – onder andere aan een eerlijker verdeling van de belastingdruk.
Het spreekt voor zich dat, zodra er wijzigingen plaatsvinden, dit ingrijpende gevolgen kan hebben, zowel zakelijk als voor particulieren. Wij staan voor u klaar om een en ander met u door te nemen, zodat u na de aanpassingen weer volledig up-to-date bent.”
De Jong Administratie en Fiscaal Advies
(voorheen De Jong Accountants en Belastingadviseurs)
Burgemeester Grothestraat 35
3761 CK SOEST
Telefoon: (035) 601 60 33
E-mail: info@dejong-administraties.nl
Tekst en foto: Aat Visser
NieuwsoverzichtGa naar het programma van onze teams en de uitslagen. Winst, verlies of gelijkspel?
Bosstraat 137
3766 AE Soest
035 - 601 01 10
Secretariaat
Postbus 334
3760 AH Soest
administratie@sosoest.nl
NL64 INGB 0006 5812 88