Woensdag 10 juli 2019
De verpakkingsindustrie staat vanwege het toenemende gebruik van plastic onder druk. Rob Stalenhoef, sales director van Smurfit Kappa vertelt hoe de kringloopeconomie bij Smurfit Kappa zijn beslag krijgt.
,,Bij kringloopeconomie of circulaire economie worden geen eindige grondstofvoorraden uitgeput maar worden reststoffen volledig opnieuw ingezet in het systeem. Papier of verpakkingen van papier voldoen aan dit uitgangspunt. Hierdoor is er sprake van een toenemend gebruik van golfkarton als alternatief voor met name plastic verpakkingen.”
Ontwerpwedstrijd
Rob Stalenhoef vertelt dat het verhoogde duurzaam bewustzijn Smurfit Kappa nu, maar zeker ook in de toekomst de nodige uitdagingen brengt. Het organiseren van een ontwerpwedstrijd heeft al een mooi alternatief geboden voor het verpakkingsvraagstuk. Rob vertelt daarover: ,,Veel retailers zijn in beweging gekomen en wijzigen verpakkingsvoorschriften. Hiervan profiteert de papierindustrie in algemene zin. Smurfit Kappa probeert vanuit de uitgebreide expertise die wij hebben een leidende rol te spelen. Een van de initiatieven, betreft een ontwerpwedstrijd genoemd ‘Better Planet Packaging’. Hiermee hebben wij gevraagd om een alternatief voor een bestaande plastic verpakking.”
De ontwerpwedstrijd werd een succes. Wereldwijd werden er driehonderd innovatieve ideeën ingezonden. Hieruit is een bruikbaar alternatief als winnaar uit de strijd gekomen. Rob: ,,Deze winnaar heeft een prachtige beloning voor zijn idee ontvangen. De wedstrijd gaat herhaald worden en is een onderdeel van het streven van Smurfit Kappa om een samenwerkingsplatform te bieden om één van de grootste uitdagingen in de verpakkingsindustrie op te lossen; namelijk om de hoeveelheid niet-recyclebaar afval dat elke dag wordt gegenereerd te verminderen.”
Innovatieve verpakkingen
Niet alleen de duurzaamheid maar ook het gewijzigde koopgedrag van consumenten vraagt volgens Rob Stalenhoef om nieuwe innovatieve verpakkingen. ,,Neem ondernemingen als CoolBlue of Zalando. Dit zijn voorbeelden van webshopbedrijven die hun verpakking als herkenning voor de consument gebruiken. Andere onderneming, met name de bekende merkfabrikanten in duurdere consumentenartikelen, willen de koper vanaf het moment van bezorging verrassen met hun bestelling. Dit is de ‘uitpakbeleving’ waarbij de verpakking als een cadeau ervaren wordt.”
Verkoopsuccessen
De verkoopsuccessen van diverse merken zijn te danken aan investeringen die recent in de fabrieken van Smurfit Kappa MNL zijn gedaan. Rob vult daarop aan: ,,De innovatiekracht van Smurfit Kappa is groot. Alle innovatieve ontwerpen die wereldwijd door Smurfit Kappa worden bedacht zijn in een database voor iedere ontwerper bij ons bedrijf Kappa benaderbaar. Dit is de verklaring van het succes. SO Soest heeft duizend leden. Ik weet zeker dat elk lid van de vereniging die bestellingen doet via internet een aantal innovatieve verpakkingen van Smurfit Kappa MNL in zijn handen heeft gehad.”
De verpakkingsmarkt is volop in beweging en Smurfit Kappa MNL slaagt erin hiervan te profiteren. Ook bij de vestiging aan de Koningsweg plukt men hiervan de vruchten. Rob: ,,Wij staan aan de vooravond van een aantal grote investeringen. De verwachting is dat wij hiermee begin 2020 de capaciteit van het bedrijf voldoende hebben uitgebreid om weer verdere groei te kunnen realiseren.”
Bij de foto zien we Rob Stalenhoef en de accountmanagers Saskia Huizinga en Jeffrey Hagelen met een plasticvrije oplossing voor het merk Hunkemöller.
https://www.smurfitkappa.com/nl
Tekst en fotografie: Peter Beijer
NieuwsoverzichtGa naar het programma van onze teams en de uitslagen. Winst, verlies of gelijkspel?
Bosstraat 137
3766 AE Soest
035 - 601 01 10
Secretariaat
Postbus 334
3760 AH Soest
administratie@sosoest.nl
NL64 INGB 0006 5812 88